Voetbalbrief

Voetbalbrief

Er zijn ooit twee brieven van me gepubliceerd in de Voetbal International. Eentje ging over Marco, de andere ging over reclameborden. Die zag er zo uit:

Waarschijnlijk ben ik een Don Quixote die tegen molens vecht, maar de ergernis over de elektronische reclameborden die tegenwoordig langs de velden staan bereikte gisteren het kookpunt. Mijn beeldbuis begon te knipperen toen Sparta’s Arne Slot een bal achter Pieckenhagen wilde koppen. Wat was dat? In de herhaling hetzelfde. Gelukkig was het niet de TV zelf die moeilijk deed. Nee, het was het witoplichtende bord van een Rotterdamse krant die van de gelegenheid gebruik maakte om mijn aandacht te krijgen. Dat is dus gelukt…

Hebben we hier niet gewoon te maken met een nieuwe vorm van pop-ups? Op je computer kun je die laten blokken, zoals je stickers tegen folders op je brievenbus kunt doen, vervelende callcenteraars kunt afbekken en ophangen, of straatventende studenten kunt negeren. Maar hier is geen ontkomen aan. Helaas ben ik inmiddels zo gefixeerd op die digitale borden dat het me niet lukt om dit nieuwe speeltje van het reclamemonster te negeren. Probeer in de groenwitte kathedraal van Groningen maar eens om honderd meter roze oplichtende borden niet op te merken!

Het zal ongetwijfeld helpen om een mooie lichtmast van te bouwen of om de kerstpakketten van te betalen, maar wat mij betreft is er een grens bereikt en overschreden. Slimme marketingmannetjes bedenken elke keer weer wat nieuws, zij kennen geen grenzen. Daarom doe ik een beroep op voetbalbestuurders om te voorkomen dat mijn voetbalbeleving nog verder verziekt wordt. Die kerstpakketten kunnen ook best wat minder luxe.

Paul Schwarte

Groningen

De ergernis is trouwens alleen maar toegenomen. Rondrazende auto’s, metersgrote rollende ballen en meer van die onzin vergallen mijn kijkplezier. What’s next? Trainers in Chiquita-pakken langs de lijn? Hema-worsten etende voetballers? Grasmatten in de vorm van Heineken-etiketten? Laat dan het water maar komen…

Geef een reactie

