Jaarlijstje 2009

Club Diana

Club Diana - Brand

Ik zou dit jaar echt geen lijstje maken. Dat heeft weinig nut als je zo weinig nieuws hebt aangeschaft. Ik zat in 2009 in een tijdmachine, en die ging ver terug. Naar Afrika en Jamaica in 1970, naar de funk en soul van de jaren 50/60, de bluegrass 10 jaar eerder, countryblues uit 1927. Voor mij is dat allemaal nieuw. Ik kende het zonder het te kennen. Dankzij reissuelabels en MP3-blogs komt daar langzaam verandering in. Maar het nieuwe ging in 2009 in MP3-flarden langs me heen.

En dat op een moment dat we echt niet mogen klagen over wat er nu allemaal voor moois gemaakt wordt. Je moet verdomd goed zoeken, maar de DIY-vrijheid die heerst als nooit tevoren is een garantie voor creativiteit. Helaas is de keerzijde dat het een vrijbrief is voor talentloze harde werkers (dat zijn er in aantal veel meer helaas) om al dat moois genadeloos onder te sneeuwen. Zodat bijvoorbeeld iemand als ik, die daar niet meer heel fanatiek doorheen beukt, ook enigszins ondersneeuwt.

Mijn nummer 1 is niet ondergesneeuwd, want die komt van een band die ik al lang volg. Volgende week schrijf ik een aparte blog over het Nederlandse Club Diana, het is dan precies een jaar geleden dat zanger/gitarist Marcel overleed. De 6de plaat van deze dutch masters der indierock zal helaas dan ook de laatste zijn.

Ook het met sterretjes en cijfers waarderen van muziek, daar kan ik steeds minder mee. Muziek als ware het sport, geen goed idee. Maar goed, de kans om op dezelfde webpagina te staan met Ronnie trok me uiteindelijk over de streep om toch een lijstje te maken. Da’s voor mezelf wel een apart en mooi moment. En als oud-Opscene collega Harry Prenger je vraagt, dan zeg je natuurlijk ook geen nee.

1. Club Diana – Brand
2. Orchestre Poly-Rythmo – Echoes Hypnotiques
3. Doom – Born Like This
4. Bassekou Kouyate – I Speak Fulla
5. Tinariwen – Imidiwan: Companions
6. Brimstone Howl – Big Deal
7. Jack Rose – Black Dirt Sessions
8. Bill Callahan – Sometimes I Wish We Were An Eagle
9. The Clean – Mr. Pop
10. The Transistors – Shortwave

http://harryprenger.wordpress.com/2009/12/31/lijstjes-beste-muziekalbums-2009/

Een Reactie op “Jaarlijstje 2009

  1. Jack Rose R.I.P.
    Goed dat je hem in je lijstje hebt staan Paul!
    Mijn broer heeft kensington blues waar oa een fantastische cover van John Fahey op staat.
    Goed voedsel dat snaarwerk van old Jack.

Geef een reactie

