Twitter To The Top

In oktober schreef ik deze blog op Hyves. Insteek: (pop-)marketing vroeger en nu. Soms wat kort door de bocht (“hou het kort Paultje, lezers haken af!”). Klein beetje aangepast (‘schrijven is verbeteren’, P. Schwarte 2010).

Bij het wielrennen wordt over het oude en het nieuwe wielrennen gesproken. Ook in de popmuziek is er sprake van een oude en een nieuwe wereld. Het internet heeft de boel danig op de kop gezet, met name als het gaat om hoe de handel aan de man gebracht wordt. Er is veel veranderd, maar tegelijkertijd is er ook weer niet zoveel veranderd…

Vroeger, in de oude popwereld, ging die handel via een netwerk van labels, distributeurs en winkels. Radio, tv, magazines en podia zorgden voor de publiciteit. Managements en marketingafdelingen van een label fungeerden als een soort lijm die de partijen aan elkaar verbond. Als de verschillende schakels mooi in elkaar grepen werd de kans groter dat een band succes had, daar werden alle partijen beter van. Vooral in het commerciële circuit was er sprake van een wederzijds belang, en dus werd er samengewerkt, samen reclame gemaakt, zonder dat dat voor het grote publiek heel duidelijk merkbaar was. Dat er aan een tafel ergens in bijvoorbeeld Londen bekokstooft werd met welke nieuwe band nou weer eens het grote geld verdiend zou gaan worden is natuurlijk iets wat liever binnenskamers gehouden werd. Dat er eerst flink geïnvesteerd moest worden werd al helemaal niet aan de grote klok gehangen. Zij die denken dat goede muziek vanzelf bij het grote publiek terecht komt zijn naïef.

In het onafhankelijke circuit hoefde men niet geheimzinnig te doen. Er werden domweg geen hypes gecreëerd. Daarvoor was het allemaal te versplinterd en het grote geld ontbrak. Maar ook de independents waren aangewezen op de hulp die het netwerk bood om de eigen machine op z’n minst aan de praat te houden. En het leverde succesvolle bands op. Dat ging op een minder kunstmatige, meer organische manier. Mond op mond. Fanzines, honderden, waren de blogs van de tijd. Bands en hun reputaties konden groeien, al moesten R.E.M., Sonic Youth of Nirvana wel eerst minstens een jaar of vijf hun eigen kar aan de rol houden. Zo ging het -kort door de bocht- in de oude popwereld.

Een mooi voorbeeld van de nieuwe popwereld zag ik gisteren bij DWDD. Susanne alias Krause mocht een minuutje reclame maken. Dat is nog niets nieuws. Maar Susanne heeft de popacademie gedaan en Matthijs vroeg haar naar het afstudeerproject waar ze een prijs mee gewonnen had die haar uiteindelijk bij de firma Sony bracht. Ze vertelde dat ze een marketingplan heeft geschreven waarin het web een centrale rol speelt. Ze houdt bijvoorbeeld door intensief te twitteren contact met haar fans. Die moeten vervolgens haar balletje verder laten rollen op dat web, wat uiteindelijk moet leiden tot bekendheid en succes. Het was zomaar een snel interviewtje op de nationale tv, maar ik vond het een bijzonder moment. Blijkbaar –en dat is een groot verschil met de oude wereld- is marketing geen vies woord meer, althans niet voor muzikant Susanne. En blijkbaar heeft een muzikant tegenwoordig zelf een belangrijke rol in het aan de man brengen van zijn of haar muziek. Waar vroeger de muzikant ‘alleen maar’ muzikant was die maar moest zien wat de industrie met het product deed, daar heeft deze nu zelf veel meer de touwtjes in handen.

De nieuw verworven vrijheden die mensen –en dus ook muzikanten- hebben in het internettijdperk lijken aantrekkelijk, en voor een deel zijn ze dat ook. Het biedt nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. De clipjes van Susanne op You Tube hebben door haar fanatieke persoonlijke promotie duizenden hits, terwijl de live-clipjes die ik een jaar geleden voor haar maakte zonder mijn inmenging op respectievelijk 109 en 168 staan. Ik kies namelijk voor de ouderwetse, organische manier. Dan komen bekendheid en succes langzaam, als het al komt… Susanne heeft dus door hoe het werkt (ze weet trouwens ook dat sex nog steeds sells…). Als dat op een popschool wordt geleerd dan is dat een goede zaak. Gewoon zeggen waar het op staat, dat marketing er gewoon bij hoort, vind ik ook goed.

Maar ga er maar aan staan; de muzikant van nu moet dus weten hoe promotie werkt en vooral bereid zijn daar vele uren in te stoppen. En hij/zij staat er behoorlijk alleen voor; je laat niet iemand van Sony voor je twitteren, al hebben veel bands wel gewoon een team dat vrienden werft en sociale sites beheert. Platenmaatschappijen als Sony vinden het uit financieel oogpunt natuurlijk prima als muzikanten hun eigen marketing verzorgen. Susanne is echter niet de enige die weet hoe het werkt. Het internet heeft door de lage drempel alleen maar meer muziek, meer versplintering, meer concurrentie en meer stront waar je doorheen moet baggeren opgeleverd. Een muzikant zal tegenwoordig dus meer dan ooit vooral tijd moeten investeren om de gunst van de fan te winnen, maar heeft daarbij te maken met een moordende concurrentie van collega’s. Helaas kent de vraag geen stijgende lijn; in Nederland wonen al jarenlang 16 miljoen mensen. Maar het is free publicity, dus dat scheelt weer.

——————————————————

thisiskrause I suggest we start Spring early this year, say February 1st? Who’s with me? about 2 hours ago from Power Twitter

——————————————————

Tijd en geld: dat waren vroeger ook de principes waarop carrières werden gebouwd. Alleen liggen de verhoudingen tegenwoordig heel anders, en dat is nieuw. De vele uren die je moet maken achter je pc, het is volgens mij de belangrijkste onmogelijkheid van de nieuwe tijd. Slechts weinigen kunnen, zoals Susanne, daar fulltime mee bezig zijn. Popmuziek, de biznizkant er van, de voor elke muzikant -hobbyist of professional- onvermijdelijk biznizkant, blijft verder net als vroeger een ratrace met vele valkuilen (leest “Kill Your Friends”!). De oude wereld is nog niet vergaan, de tafels in Londen staan er nog gewoon.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s