Jammin’ Econo

dobber

Even terugblikken op een maand bloggen met I Jam Econo. Dat voelt nog steeds als een experiment, waarbij ik voorlopig -voor mijn gevoel dan toch- maar wat aan rotzooi. Karel Appel kwam daar mee weg…

Het liefst schrijf ik de hele dag door. Je gedachten ordenen, inzicht krijgen, gevoelens van je af schrijven, goochelen met de Nederlandse taal (een strijd met…!); er zit voor mij veel in. Helemaal mooi is het als er voor lezers ook iets uit te halen valt. De reacties op het Club Diana-verhaal zijn hartverwarmend en motiverend. Belangrijk op momenten dat je je afvraagt of al die energie niet -zoals bij zoveel webacties- ergens in een zwart digitaal gat verdwijnt.

Bij elk experiment moeten dingen zich uitkristalliseren. Ik ben geen doorgewinterde internetman. Daardoor mis ik de kennis om een goed gevoel te krijgen over wat wel of niet werkt, of wat interessant is voor derden. Het web zit naar mijn mening zelf ook nog eerder in een experimentele fase dan dat dingen al uitgekristalliseerd en helder zijn. Het maakt dat ik moeite heb m’n eigen context te bepalen, en om daar vervolgens inhoud aan te geven. Het gezegde is ‘al doende leert men’.

Dus doe ik. Met plezier, want schrijven is prachtig werk (ook al heb ik er nooit een cent aan verdiend). Het begon in 1985, toen ik zonder enige kennis en gevoel ook maar wat begon aan te rotzooien als Platendokter Paultje in het lokale Simplon Magazien.

Dat wil niet zeggen dat er geen keuzes gemaakt worden. Zo houd ik weinig rekening met (korte) attentie-spannen van (gemiddelde) lezers. Het verhaal is pas af als het af is (Lester Bangs is een voorbeeld). Wat dat aangaat jam ik niet echt econo…Ik kies ook bewust voor het verleden. Daar ligt mijn kennis, dus daar heb ik een mening over. Ik vind een helder beeld van de geschiedenis -popgeschiedenis- belangrijk; lessen van toen zijn vaak lessen voor nu. Bovendien vul ik graag gaten door over vergeten stukjes popgeschiedenis te schrijven. Dat verdienen al die obscure helden. Zo moet je die Playlist Van De Dag bijvoorbeeld zien. Het is tevens een manier om orde in m’n eigen info-overdaad te scheppen. Vroeger maakte ik tapes.

“Ik ben een dobber, ik hou m’n hoofd boven water en zie verder wel waar ik naar toe drijf.” Zoiets zei Appel ook ooit. Dus klooi ik in februari weer lekker aan. Feedback is welkom!

2 Reacties op “Jammin’ Econo

  1. Feedback? Ik vind dat je soms te serieus overkomt. Mag best wat luchtiger.

  2. ijamecono: thx voor het commentaar. Dat idee had ik zelf ook al.

Geef een reactie

