Punk: Attitude

punk

Op de Belgische zender Acht is zondagavond om 7 uur de documentaire “Punk: Attitude” te zien. Ken de zender niet, maar volgens mij kun je gratis op het web kijken. Meer info vind je hier: http://www.tv.be/zenders/acht. Ik schreef ooit een Bonus Footage over deze docu. Die stond niet meer op de harde schijf, daarom heb ik even een scan gemaakt van het originele stuk in de Vera Krant. Dat is nog net te doen geloof ik.

Teruglezend zie ik dat ik weer het overdaad-stokpaardje berijd. Dat moet misschien maar eens minder… Verder mis ik zelf her en der wat nuances, maar dat paginaatje in de VK is altijd verdomd snel vol! Duidelijk mag zijn dat ik niet erg enthousiast ben over “Punk: Attitude”, een wat misleidende titel. We krijgen gewoon weer het zoveelste punkgeschiedenisverhaaltje, met de usual suspects, en met veel te veel pratende hoofden. Als je het hebt over punk als houding moet je volgens mij juist de periode na de opkomst behandelen, als bands het punkmuziekkeurslijfje afgooien en met de DIY-(punk)houding muzikaal alle kanten op gaan. Een periode waarin ook het onafhankelijke circuit zich ontwikkelde en er een alternatieve popindustrie ontstond. Dan heb je het over punk als houding. Maar helaas is juist deze periode, toen de postpunk in G-B en de hardcore in de V.S. een vitale  bijdrage leverden aan de popgeschiedenis, ook hier weer grotendeels vergeten. Leuk kijkvoer blijft het wel (zoveel docu’s over punk zijn er nou ook weer niet gemaakt), vandaar deze kijktip.

Geef een reactie

