Playlist Van De Week: (Post-)Punk

Pure Hell: eerste zwarte punkband

Pure Hell: eerste zwarte punks?

Een iets ander playlistje dan normaal. Want sjonge, wat een lol heb ik met de Amerikaanse weblog Last Days Of Man On Earth 2.0! Het kan zo simpel zijn; gewoon muziekjes en filmpjes posten, tekstje erbij, en klaar. Moet natuurlijk nog wel even de inhoud ook aanspreken.

Joe Stumble slaat mijn plank in dat opzicht behoorlijk raak. Hij heeft een voorliefde voor (oude) punk, in alle variaties. Klassieke ’77 punk, hardcore, artpunk, postpunk, new wave, you get the picture. Zo af en toe komt er ook ouwe hiphop aan bod. Maar wacht, je zult weinig klassieke namen tegenkomen. Ze zitten er tussen hoor, maar wat Joe aan obscuur spul naar boven tovert maakt de blog zo leuk. Soms is het voor mij een feest der herkenning (“shit, die plaat had ik in 1987 ook!”), maar meestal neemt hij je mee naar de underunderground der popgeschiedenis.

Hij gaat daarbij ook de hele wereld over. Terecht maakt hij ergens een opmerking over Simon Reynolds‘ boek “Rip It Up”, intussen een beetje dé postpunkbijbel, maar tegelijk wel heel erg op GB gericht. Natuurlijk was/is dat geen exclusief Britse uitvinding geweest!

Wat me verder opvalt als ik door de blog zap, en als ik ‘die tijd’ even met ‘deze tijd’ vergelijk, dat is dat er zoveel ongedwongen, ongecompliceerde en zichzelf niet zo serieus nemende muziek (en clipjes) voorbij komt. Is dat een beetje voorbij? Zou jammer zijn.

Ik heb een zooi leuke clips geselecteerd. Dat is een bizarre mix geworden van krakers, en hier en daar een mooi staaltje muzikale gekte. Eerst de playlist dus, daaronder de bijbehorende clips.  Have fun!

Lost Kids – Cola Freak

Suburban Laws – Janitor (“Oh, my genitals”..?)

The Bags – Survive

Metal Urbain – Panik

Mean Jeans – Stoned 2 The Bone

Minimal Compact – Static Dance

Mission Of Burma – This Is Not A Photograph

The Scavengers – Mysterex (met zanger Brendan Perry, later Dead Can Dance)

Tina Peel – Blow Me (A Kiss) / Penis Between Us (met Rudi Potrudi, later Fuzztones)

Abwärts – Computerstaat

Jessy Bulbo – Maldito (een ontdekking!)

Futurisk – Army Now

The Brat – High School

P-Model – ArtMania (eat your heart out Devo!)

Alley Cats – Nothing Means Nothing Anymore

The Pointed Sticks – Lies

The Scientists – Last Night (powerpoppend met een cover -dacht ik- van The Nerves)

Pure Hell – Stukje uit de docu “Noise Addiction” (zwarte punks die in 1975 begonnen!)

Geef een reactie

