Oud

Ouwe Hyves-blog (2008)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik word oud. Tenminste, dat moet je toch concluderen als je merkt dat je geheugen je steeds vaker in de steek laat. Goed beschouwd, en zonder de wetenschapper uit te hangen, is dat een logische ontwikkeling. Hoe ouder je wordt, hoe meer info er in je kop gaat zitten, hoe moeilijker je iets kunt vinden. Mijn hoofd is een te volle archiefkast.

Zo doe ik af en toe mee met een popkwis in café Marleen. Okay, de vragen zijn me niet op het lijf geschreven. Gaat namelijk altijd over populaire popmuziek en blijft meestal beperkt tot hitparadewerk en melodieuze liedjes. De eerste vragen over hiphop, metal en dance bijvoorbeeld moet ik nog tegenkomen. En dan hoe heet de drummer van dit of hoe heet plaat nummer drie van dat. Je moet alles weten over een heel beperkt gebied, over het hele kleine topje van de muziekijsberg. Mijn specialiteit is juist wat er allemaal onder het oppervlak zit. Het onbekende, het obscure spul. En hoewel ik niet zo van de feitjeskennis ben kan ik je uit m’n hoofd zo een stamboom uittekenen van de Amerikaanse hardcorepunk van tussen 1980 en ’85. Maar ja, iedereen moet mee kunnen doen, dus ik snap wel dat er niet gevraagd wordt hoe de zonderlinge Amerikaan heet die zelf meer dan 30 platen in z’n woning opnam (stuur me je antwoord en je wint een leuk CDrommetje!).

Dat ik nu twee keer zevende ben geëindigd is dan nog best goed. Maar tsjonge, wat moet ik diep denken bij het herkennen van een Pet Shop Boys– of een Them-nummertje. Dat lepelde ik vroeger toch zo op. En ik weet gewoon dingen niet meer die ik absoluut zou moeten weten. Sterker, die ik gewoon in de kast heb staan! Vriend Jeroen is 10 jaar jonger, en hij wordt altijd tweede en soms eerste. Leeftijdsgenoot (tikkie ouder) Luuk Verpalen klaagt al net zo. Maar wij willen wel zien hoe Jeroen zich over 10 jaar houdt…

Gisteren ook zoiets. Was even bij Emiel. Er stond een muziekje op. “Dat moet jij absoluut kunnen kennen!” Nou, de krassende gitaren klonken fijn, maar ja, wie o wie? “Het zijn de Beatnik Filmstars.” “Duh…”, hoorde ik ‘m erbij denken. Nota bene een band die ik zelf geboekt heb in mijn tijd als programmeur bij Simplon. En niet alleen dat, ik sta ook nog op een van hun platen! Zonder dat ik het wist ben ik destijds door een van de Engelse heren, die na een paar mooie lo-fi rockplaten in de vergetelheid verdwenen, na afloop van het concert getaped.

“You’re on one of our records”, zei de gitarist (wiens naam ik vergeten ben) toen ik de band een jaar later nog eens in Paradiso zag. Oh? Ja zeg! Op “Beezer” staat helemaal aan het eind een stukje gesproken woord. Ik herken m’n eigen stem alleen omdat ik inmiddels voice-overs van mezelf terug heb gehoord. Het is een in een dronken bui gehouden, cynisch bedoeld betoog over dat de band gewoon dansinvloeden zou moeten gaan gebruiken (zoals veel bands dat doen) om de volgende keer meer dan 60 man publiek op de been te krijgen. A bit embarrassing now, I must say…

Ik heb me daarom nu voorgenomen om niets meer in m’n hoofd te stoppen, om zo te voorkomen dat ik straks helemaal niets meer weet.

Beluister mij en de Beatnik Filmstars hier (nummer heet “Totally Lost Control Completely”) http://www.last.fm/music/Beatnik+Filmstars/Beezer/Totally+Lost+Control+Completely

10 Reacties op “Oud

  1. Nummertje heet trouwens “National Pool Drama”. Ik stond te lallen naast het poolbiljart dat jarenlang in de ruimte naast m’n kantoor stond…

  2. En nog even een link naar label Slumberland. Dat verkoopt Beezer (mooie plaat!) voor 8 dollar: http://www.slumberlandrecords.com/catalog/show/13

  3. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat het het laatste nummer van kant a is, Totally Lost Control Completely. Hier te beluisteren: http://www.last.fm/music/Beatnik+Filmstars/Beezer/Totally+Lost+Control+Completely

  4. je hebt het over Jandek?

  5. LOL
    Tikje rommelige start van de reacties hier, Paulus😉

  6. Heb je je Twitter al gechecked?😉

  7. Pingback: Lowlands 1994, deel 2 | I Jam Econo

Geef een reactie

