Overzichtje Spotify-playlisten

Ik ben dus gestopt met playlisten maken op I Jam Econo. Ik maakte voorheen een denkbeeldige CDr van nummers uit m’n iT, en daar zocht ik dan zoveel mogelijk clips bij zodat eea ook te beluisteren was.  Best bewerkelijk. Toen kwam Spotify.

Via Spotify kan ik dit ei wat gemakkelijker kwijt. Het doet me denken aan de tijd dat ik playlisten voor Hartkramp (Radio OOG) maakte. Zo’n 7 jaar lang heb ik dat gedaan. Elke week twee uur uur muziek inplannen, vaak samen met andere samenstellers. Dat gevoel van ‘radio maken’ is weer terug via Spotify. Het idee dat anderen genieten van de muziek waar jij ook van geniet is geen onbekend gevoel voor andere muziekliefhebbers, denk ik.

Op m’n playlisten kun je je abonneren. Dat gebeurt helaas nog weinig, maar ik kan me voorstellen dat ook op Spotify de grote hoeveelheid muziek en gebruikers voor een enorme versplintering zorgt. Waarschijnlijk heeft 99,9% van hen een handjevol abo’s. Men moet je maar net weten te vinden ook. (Bovendien is er iets raars aan de hand: wat bij mij toch echt helemaal ‘wit’ is en dus op Spotify staat, is bij anderen niet zo. Die kunnen dat dus niet beluisteren. En ik kan niet zien dat dat zo is (want alles wit)….!)

Maar als ik een enkeling blij maak is het ook goed. Een mooi archief voor mezelf leg ik tussendoor natuurlijk ook aan. Ik kies er voor om ook echt radio-achtige playlisten te maken. Dus 1 of 2 nummers max van een band, niet te veel songs in een lijst. Dan liever een tweede of derde lijst maken met hetzelfde genre. Achterliggende gedachte is om een soort overzicht te maken van de underground-muziekgeschiedenis. Beetje subjectief, maar belangrijke bands wisselen zich af met persoonlijke favo’s. Smaak? Verschilt van week tot week.

Hier volgt een overzicht (leuk, al die kleurtjes?) van al m’n speellijsten. Elke nieuwe komt bovenaan te staan, af en toe prop ik er stiekem een paar nummers bij:

I Jam Econo op Spotify

DA DA DA: Neue Deutsche Welle & nieuwe NDW. (31 tracks)

BAILTER SPACE: Overzicht van Nieuw Zeelands trio, plus voorloper The Gordons, essentieel voor shoegazers, noisepoppers en kiwifans. (23)

FAHEY & CO.: Instrumentalisten op de A-gitaar, beginnend en eindigend met de meester, John Fahey. (13)

LO-FI en MORE LO-FI: Twee lijsten vol hometapers en andere low-budget/DIY-klanten, soms alleen/ingetogen, soms band/rockend. Vooral jaren 90. (35/31)

WHO NEEDS SINGERS?: Not me. Tenminste, hoeft niet. Zoals deze club postrockers bewijst. Vreselijke term overigens, postrock. But what fok… (30)

ZOMER: Titel? Ik wilde “powerpop” vermijden. Weet niet waarom. En het was zomer. Is aardig chronologisch. (62)

KIWI’S: Oude liefde roest niet… Veel meer (goeie, ouwe) NZ‘se bands kon ik niet vinden op Spotify. Damn, geen “Point That Thing…” (The Clean)! Lijst begint met pop, gaat over in noisy experiment.(60)

GRABBELTON: Potpourri. (106)

MINUTEMEN: Overzicht van de beste band ter wereld. Nummers van meesterwerk “Double Nickels…” klinken heel erg live, raar. (20)

US-UNDERGROUND: Dwarsdoorsnee van favo 80’s en 90’s bands. Uut Amerika dus. Op onafhankelijke labels dus. (26)

SIXTIESPUNK: Louter hits van overwegend obscuur gebleven garagepunkrockers uit de 60’s. Voor nieuwkomers: soort ouwe Stones/Kinks/Beatles, maar dan tandje (of 2) wilder en ruiger. Geen abo’s, jammer. (42)

PUNKROCK: Weinig Britse punk hier. Krijgt/kreeg al genoeg aandacht afgelopen 30 jaar. Soms terecht. Vooral periode ’80/’85. Paar latere dingen. Waarschijnlijk veel op Spotify-grijs, bij mij dus alles wit. (42)

MAN-MACHINE: (Luister-)elektronica, vooral van Duitse bodem. Niet geheel onlogisch, vind ik. (32)

AFRIKA: Overwegend tracks uit de gouden jaren 70. Geen synths-crap! Best funky ook. (35)

HIPHOP: Ver weg van de Hollywood Hills, de zwembaden, het goud en de ladies wordt er ook gestoeid met beats, raps en samples. Dat levert wel muziek op. (27)

REGGAE: Ook hier: vooral jaren 70. Roots dus, met een enkele dancehallkraker in de mix. (25)

FOLKY LADIES: Een paar hedendaagse, en iets minder hedendaagse vrouwen, op de folky toer. (21)

SOULDAMES: Smooth! (17)

I Jam Econo op Spotify

2 Reacties op “Overzichtje Spotify-playlisten

  1. Hé Paul,

    Lekker bezig met lijstjes, zie ik. De mogelijkheden zijn legio…..
    De volgende website is wellicht ook wat voor jou (bij gebrek aan Norton label op Spotify): http://blog.wfmu.org/freeform/2009/02/lux-and-ivys-favorites-mp3s.html

    Bevat elf zip files met Cramps inspiratie en originals. Elke file bevat zo’n 20 mp-3’s. Uiteraard bekend van de Born Bad serie, maar hier vind je meer.
    Altijd gezellig die originals……

    Grt André

  2. Ah, dat is die blog waar ik al over hoorde, maar nog geen actie etcetera. Zijn dat die radioshows van Lux? Wacht, ga zelf wel even kijken😉

    Heb toch wat Norton op Spotify gevonden. Verzamelaartje… spotify:album:7xNAOiT1fDKmTHH8AjiCRF Nummertje van the Dictators in de grabbelton🙂

    Groet, Paul

Geef een reactie

