9/11

Er zal vandaag wat afgeschreven worden over 9/11 op de blogs wereldwijd. Ik moet op deze dag altijd denken aan twee opzienbarende muzikale toevalligheden. Het rare is dat ik ze zelf ontdekte voordat beide verhalen begonnen op te duiken op het web.

Destijds was ik thuis zelfs niet eens online. Om die reden was ik die bewuste vrijdag in 2001 in Vera, om een tweewekelijks Hartkramp-stukje te tikken. Hartkramp was een in 1999 gestarte show bij de lokale radio. De Vera Krant was ons doorgeefluik voor de info omtrent de overwegend obscure muziek die we draaiden.

De kemenade: Vera's vrijwilligersruimte

In de vrijwilligerskamer van Vera stond de TV aan. Er was ‘iets met vliegtuigen in New York’ gebeurd, zo bleek toen ik er een eerste bak koffie haalde. Bij het halen van de volgende bakken werd langzaam duidelijk dat er serieus iets mis was, daar in Amerika. Heel erg mis, kunnen we nu wel stellen.

Een week later was ik bij de geweldige platenzaak De Platenworm. Ik herinnerde me dat ik een paar maanden eerder een CD van de band I Am The World Trade Center had teruggebracht omdat ik de sympathieke elektronicapop van het duo toch net niet goed genoeg vond. Dat was ineens een opvallende naam, en ik was na de gebeurtenissen van een week geleden nieuwsgierig naar het voorkantje. In de periode dat ik de CD thuis had, had ik daar nooit echt een blik op geworpen. Ik was vooral benieuwd naar hoe die twee torens er uitzagen voordat ze in elkaar geklapt waren.

Pieter Platenworm haalde het ceedeetje tevoorschijn. Geen torens te zien… Wel een ander architectonisch-achtig plaatje. Dat had me blijkbaar de indruk gegeven dat de Twintowers op “Out Of The Loop” te zien zouden zijn. Pieter, de nieuwsgierigste muziekliefhebber die ik ken (en mede-oprichter van Hartkramp) drukte -nu hij het toch in z’n handen had- het schijfje in de speler.

Pieter 'Platenworm' Bos

En begon wat te bladeren in het boekje. Opeens veerde hij met een kreet van verbazing op. “Kijk eens wat hier staat?!”, riep hij terwijl hij me de achterkant met de tracklijst liet zien. De nummers waren genummerd (handig hoor, ik kan elke band aanraden om dat ook te doen). Achter track nummer 11 stond: September.

Een band die I Am The World Trade Center heet, met een plaat waar op de achterkant “11 September” staat te lezen, uitgebracht -voor alle duidelijkheid- ruim voor 9/11…?

Ja beste mensen, zo maak je wat mee. We hadden het ook nog even over track 7, “Holland Tunnel”. Een mogelijk nieuw doelwit van kwaadwillende mede-aardbewoners? Track 12 heette “Move On”, en lichtelijk confuus verliet ik de winkel. Wat toevallig, gekker moet het niet worden. Dat werd het wel, enkele weken later.

Helemaal duidelijk hoe ‘geval nummer 2’ zich ontspon staat me niet meer helder voor de geest. Ik was in ieder geval weer in de vrijwilligersruimte van Vera. De band Explosions In The Sky had net een mooie plaat met breed uitgesponnen postrock uitgebracht die we al een paar keer hadden gedraaid bij Hartkramp. Een echte plaat, van zwart vinyl, met grote ronde labels rond het gaatje (u kent ze inmiddels weer…). Een exemplaar van “Those Who Tell The Truth Shall Die, Those Who Tell The Truth Shall Live Forever” stond ook naast het vooroorlogse pick-upje boven de wasbak van de vrijwilligersruimte.

Schoonmaker Petur kwam binnen. “Hey, had je dit al gezien?” “Wat bedoel je?” Petur trok de plaat tevoorschijn en haalde het vinyl uit de hoes. “Moet je kijken wat er op het label staat.” Er stond niets op, behalve de zin “This plane will crash tomorrow”. “Goh, dat is maf, een band met zo’n naam, in de nasleep van 9/11, en dan ook nog zo’n zin.” “Ja, maar dat is nog niet alles”, zei Petur. Hij vertelde me dat de plaat, met die intrigerende lange titel, precies in de week van 9/11 was uitgebracht in Amerika!

Een band die Explosions In The Sky heet, met een plaat waarop de zin “this plane will crash tomorrow” staat, uitgebracht in de week van 9/11? Misschien zelfs wel echt op de donderdag voor die bewuste vrijdag…?

Explosions In The Sky - "Those..."

Veel later, toen ik inmiddels thuis online was, bleek dat het verhaal toch wat anders, wat minder sensationeel was. Zo was de releasedatum officieel 27 Augustus geweest. Maar een mooi, en toch ook wel apart verhaal, blijft het. Op Wikipedia lees ik nu bijvoorbeeld dat de gitarist destijds aangehouden werd op een vliegveld vanwege een sticker op z’n gitaarkoffer met daarop de bewuste zin.

Van die dingen. Ook hiphopper Coop had nog wat gesteggel om een hoes, maar veel gekker werd het daarna niet meer als het gaat om muziek en 9/11. Wel als het gaat om toevalligheden rond de gebeurtenissen van 9/11, en of die allemaal wel zo toevallig zijn als ze lijken. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

I Am The World Trade Center review en tracklijst

Explosions In The Sky op Wikipedia

De Platenworm op 3/12

3 Reacties op “9/11

  1. Heb inmiddels begrepen dat 9/11 een dinsdag was. Wist ik niet meer (oud).

  2. Vandaag is het ook precies 40 jaar geleden dat Allende ten val werd gebracht in Chili, 9/11 1973 dus. Zijn daar ook nog ‘toevallige’ liedjes over?

  3. Today marks the 40th anniversary of one of the most tragic events of the 20th century: the September 11, 1973 coup in Chile. The seizure of power by Chile’s fascistic military represented a major defeat of the working class in Latin America turning a situation of immense revolutionary potential into a nightmare of killing and repression. This coup was instigated by the Nixon administration and organized with the Central Intelligence Agency and the Pentagon. Not only did the US actively support the military coup, they were intimately involved in rounding up, torturing, and slaughtering tens of thousands of Chilean workers, students and left-wing intellectuals. Among the chief architects of the bloodbath was Henry Kissinger, the secretary of state. He was praised by Gerald Ford, as a “national treasure,” and by Obama as a “hard-headed, tough defender of American interests and American security.” It was Kissinger who famously declared, in relation to Chile, “I don’t see why we need to stand by and watch a country go communist because of the irresponsibility of its own people.” He oversaw a program of aggression aimed at destroying the Chilean economy, fomenting right-wing terrorism and finally orchestrating the military’s overthrow of the elected government of President Salvador Allende. Afterwards, he defended the atrocities carried out by General Augusto Pinochet’s junta.

Geef een reactie

