Vera Krant

Gisteren kreeg ik een mailtje van publiciteitsmedewerker Arnoud van Vera. Mijn column Bonus Footage staat voortaan, samen met andere columns die elke twee weken in de Vera Krant verschijnen, ook online op de site van Vera. Beter gezegd, op Pepr’s Corner, het digitale hok van programmeur Peter ‘Pepr’ Weening. Ik vind het een mooie aanleiding om even terug te gaan in de tijd.

Sgt. Pepr's Lonely Hearts Club

Vera en ik, we go waaaay back man! Na Peter en Johanz ben ik de langstzittende scribent van het tweewekelijkse periodiek van “the club for the international pop underground”. Het was 1989 toen ik werd gevraagd om een concertstukje te schrijven voor The Clean en Chris Knox. Dat ik ook een recensierubriek deed voor het Simplon Magazien (Simplon: die andere club in Groningen) was geen probleem. Daar had ik mijn liefde voor Nieuw Zeelandse pop uitvoerig geëtaleerd. Dus toen er een avondje kiwipop in Vera stond te gebeuren werd ik gevraagd om een wervend stukje te schrijven.

The Clean

Wervend… Het werd, met een man of 30/40, een laagterecord in opkomst. One man can make a difference, maar ik was die man niet op dat moment. Dat er in Vera twee poppioniers hadden opgetreden is met terugwerkende kracht natuurlijk wel promo voor de club zelf geweest. Zoals dat een van de sterke punten van Vera is: het neusje voor aankomende grootheden leverde een naam op die tot ver over de landsgrenzen gaat.

Het was ook ongetwijfeld een slecht geschreven stuk. Ik hoef (wil) het niet eens terug te lezen om die conclusie te kunnen trekken. Zo’n 3/4 jaar schrijfervaring had ik toen. Da’s nait veul als je de 10-duizend-uren-regel erbij haalt. Ik deed in feite maar wat, al deed ik wel m’n best. Volgens mij ben ik ook niet geboren met een overdreven schrijftalent. Bij deze biedt ik daarom alsnog mijn excuses aan aan de direct betrokken kiwi’s (helden!) op die warme zomeravond in juni ’89.

Toch opgeduikelt, nait best

Het duurde nog even voor ik definitief voor de Vera Krant ging schrijven. Bij Simplon bleef ik pagina’s vol kalken met veel te lange verhalen over veel te obscure bands. Ook het vingertje ging daarbij regelmatig omhoog. Vooral richting de popbiz, waar ik tot de dag van vandaag een haat/liefde-verhouding mee heb. Dat vingertje is link met een lezerspubliek van (ex-)punks en andere eigenzinnige types. Dat straalt toch iets autoritairs en betweterigs uit. Maar ik kwam er mee weg. Zonder al te grote kleerscheuren.

Kennis overdragen, enthousiasme delen, iets in de groep gooien, hardop denken: dat waren en zijn grotere drijfveren dan iets als betweterigheid. De scheidslijn is soms dun, een slecht geschreven stuk kan daarom maar zo over het randje gaan. Maar de boer, hij ploegde voort. Midden jaren 90 werd ik lid van de redactie van de Vera Krant. Ik had net een mooie periode als programmeur bij Simplon op een wat minder mooie wijze afgesloten, dus niets stond me meer in de weg om iets te gaan doen bij wat stiekem toch altijd m’n favoriete club van de twee was. Muziekliefhebbers snappen dat.

Supersuckers in Vera, zo'n 15 jaar geleden (foto: Snorkel)

In 1999 begon ik samen met drie anderen Hartkramp, een radioprogramma voor het lokale station OOG. In de Vera Krant kregen we een rubriek waarin de gedraaide platen werden besproken. Hartkramp heeft uiteindelijk zo’n 10 jaar gedraaid, ikzelf hield er na 7 mee op. En begon met Bonus Footage.

Er is niet heel veel veranderd als het om het schrijven gaat. Geen band, maar een film is nu de kapstok, met filmtechnische opmerkingen als extraatje. Niet iedereen denkt er zo over, maar ik vindt het belangrijk om met z’n allen een goed beeld van de popgeschiedenis te hebben. Dat is dan ook het uitgangspunt en de motivatie om nog steeds elke twee weken een stuk in te leveren.

Er zijn trouwens plannen om een Bonus Footage-boekje te maken. Waarschijnlijk wordt dat een DIY-actie, maar misschien is er ook een uitgever te vinden die m’n stukkies goed genoeg vindt om te publiceren. Ietsje beter dan in 1989 zal het inmiddels toch wel zijn…?

 

 

 

 

 

Geef een reactie

