Kiwileaks deel 1

Verdomd, dit is pas m’n eerste blog in het nieuwe jaar 2011! En ’t is al februari… Ik zal ‘m extra lang maken.

Wazzup? Euh… druk? Ik schrijf me rot bijvoorbeeld, maar niet hier. ‘Daar’ is het, als het om de kijkcijfers gaat, zelfs tha real blog thing. Moet me, om redenen die hier onbesproken zullen blijven, daarover verder in nevelen hullen. Daarnaast is er onrust in de kop. Het verleden kent opruimwerkzaamheden, de toekomst is onzeker. Winkeltje gaat niet goed: Schwarte Producties wordt hobbywerk.

Van die dingen. Niet echt fijn al met al. Hoe verder? Tijd zal het leren. Ondertussen gooi ik nog maar eens wat woorden in het digitale zwarte gat. Het werd hoog tijd dat m’n grootste muzikale passie aan bod komt. Vreemd dat ik voor de muziek uit Nieuw-Zeeland hier op I Jam Econo nog nauwelijks op het toetsenbord geklommen ben. De kiwirock loopt toch al minstens een kwart eeuw als een rode draad door m’n leven. De Kiwi: die bijnaam komt je niet zomaar aanwaaien natuurlijk.

Hetzelfde geldt trouwens voor die andere helden, voor de band die ik het dichtst bij m’n hart draag. Het is daar inmiddels dringen geblazen (er komen dagelijks nieuwe favo’s bij), maar The Minutemen is De Beste Band Ter Wereld. Ook daarover heb ik het hier nog nauwelijks gehad. I Jam Econo is nota bene een variatie op “we jam econo”, het motto van dit trio uit San Pedro, Californië.

Maar nu gaat het eerst over kiwirock. Ik ben op Facebook begonnen met Kiwileaks, een serie met video’s van bands uit NZ. Zelfs voor waarachtige muziekfreaks zal er veel obscuurs tussen zitten. Positieve verrassingen, mag ik hopen. Elke dag een Kiwileak, de teller staat inmiddels op 50. NZ is ver weg, dus het eind is nog lang niet in zicht.

M’n platenkast staat vol kiwirock. Ook de iT begint leuk vol te lopen. Er is een label dat ik meteen wil noemen, en dat is Flying Nun. Hofleverancier van veel moois. Dankbaar. Een vraag komt regelmatig terug: Wat raar dat je muziek uit één heel land leuk vindt? Ik weet, heb zelf zelfs een broertje dood aan smaakgeografisten, vooral als de blik niet veel verder dan Engeland (Londen?) komt. Maar dit ligt anders, en wel zo.

Van Auckland naar Dunedin in een tourbus? 23 uur rijden...

NZ was in de jaren 80 en 90 vanwege slash dankzij de geïsoleerde ligging een uniek muziekland. Van je muziek leven? Tough luck! Drie miljoen inwoners, zeer lange tour-afstanden langs maar vier grote steden, de rest van de wereld ver weg. (Australië? Drieduizend kilometer: de prijs van een vliegticket is 10x het opnamebudget voor The Clean’s “Tally Ho”.) Als er al een markt was, dan was het bijna niet te doen om die te bedienen. Carrièredenkende muzikanten werden in NZ snel door de werkelijkheid ingehaald. Muziekmaken was daarom op die twee grote eilanden in de verste uithoek van de wereld meer hobbyisme dan werk. Een goede basis, als je het mij vraagt.

The Clean, 1981

De pot goud aan het eind van de regenboog heeft al vele goede muzikanten slechte muzikale beslissingen doen nemen. Die zeepbel hoefde in NZ nauwelijks doorgeprikt te worden omdat ze nauwelijks bestond. Een simpel praktisch/geografisch gegeven scheidde de carrièremuzikant van de hobbyist, de formulerocker van De Ware Liefhebber, de compromissensluitende mens van de in creatieve vrijheid zwevende geest. Vrijheid komt de kunst altijd ten goede.

Ik hoop dat Kiwileaks daarvan getuigt. Een kwart eeuw kiwirock heeft me zelf in ieder geval een paar honderd items ‘extra’ in de platenkast opgeleverd. Niet slecht voor een land met 3 miljoen inwoners (een een boel schapen).

kiwirock

Kiwirock

Er zijn nog meer zaken die er voor zorgden dat NZ in muzikaal opzicht een hoog hit– en een laag miss-gehalte had. Misschien is het de uitzondering op de ongeschreven regel om niet de muziek van ‘één heel land’ te volgen. In de volgende delen van Kiwileaks ga ik proberen je verder daarvan te overtuigen. Dan komt ook de vraag aan bod hoe kiwirock er nu voor staat. Je hebt gemerkt dat ik in de verleden tijd praat. Hoe kleiner de wereld, hoe dichterbij NZ komt, hoe minder…?

De groeiende Kiwileaks-lijst op FB ga ik hier netjes in hapklare stukjes hakken. Band, verhaaltje, linkje. Tally Ho!

Geef een reactie

